Direct naar content

Ongewenst gedrag voorkomen

Wat wil je wél? Welk gedrag verwacht je van je collega’s? En van je leidinggevende? Ongewenst gedrag voorkomen doe je met name door gewenst gedrag te stimuleren. Ook duidelijk zijn over wat wel en niet acceptabel gedrag is kan een preventief effect hebben.

Ongewenst gedrag voorkomen

Ongewenst gedrag gaat over grensoverschrijdend gedrag tussen medewerkers en/of leidinggevenden onderling. Over pesten, discrimineren, (seksueel) intimideren en/of onderlinge agressie. Hoe goed het in je organisatie ook gaat, er is altijd een risico dat dergelijk ongewenst gedrag zich voordoet of gaat voordoen.

Als organisatie heb je dan ook altijd een belangrijke taak en verantwoordelijkheid om je beleid rondom ongewenst gedrag op orde te hebben. Ook de preventie van ongewenst gedrag maakt deel uit van dit beleid. Er zijn meerdere mogelijkheden om ongewenst gedrag zoveel mogelijk te voorkomen.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Stimuleer gewenst gedrag. Organiseer en communiceer zo goed als mogelijk. Laat zien dat je respect hebt voor alle medewerkers. Benoem hoe belangrijk je de veiligheid voor je cliënten én medewerkers vindt.
  • Neem ongewenst gedrag als thema in je arbobeleidscyclus op. Zorg er op deze wijze voor dat je er aandacht aan besteedt in je RI&E (Risico-Inventarisatie & -Evaluatie), maatregelen opneemt in je Plan van Aanpak en deze maatregelen invoert en evalueert. Scherp je beleid waar mogelijk aan en herhaal de cyclus.
  • Formuleer gedragsregels. Benoem daarin welk gedrag je van medewerkers en leidinggevenden verwacht. Benoem ook welke grenzen er voor gedrag zijn, wat je niet zult tolereren en welke consequenties er zijn voor onacceptabel gedrag.
  • Benut kansen bij andere projecten en beleidsonderdelen om gewenst gedrag te stimuleren. Een goede aanpak van werkdruk en agressie heeft ook op het voorkomen van ongewenst gedrag een positief effect.
  • Pak grote én kleine incidenten goed aan. Door consequent en volgens de beleidsafspraken te handelen bied je duidelijkheid en voorkom je volgende incidenten.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.