Direct naar content

Cliëntgerichte werkzaamheden

Werken met cliënten kan fysiek flink belastend zijn. Het is belangrijk om klachten te voorkomen, zodat je nu en in de toekomst je werk kunt blijven doen.

Organiseer cliëntgerichte werkzaamheden gezond

Fysieke overbelasting is een belangrijke oorzaak van verzuim en uitval. Door cliëntgerichte werkzaamheden gezond te organiseren kun je fysieke overbelasting goed voorkomen. Met onderstaande punten organiseer je cliëntgerichte werkzaamheden gezond én voldoe je aan de wet- en regelgeving rond fysieke belasting.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Voer regelmatig een risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) uit, neem zo nodig maatregelen en houd de maatregelen en het plan van aanpak actueel.
  • Gebruik de Tilthermometer en de Beleidsspiegel als verdieping van de RI&E. Als uit de RI&E naar voren komt dat fysieke belasting in je organisatie een aandachtspunt vormt, dan is verdieping nodig om tot oplossingen op maat te komen.
  • Geef tilinstructies en bied trainingen transfertechnieken aan.
  • Is fysieke belasting een belangrijk thema in je organisatie? Overweeg dan om ergocoaches in te zetten. Ergocoaches zijn medewerkers die binnen de afdeling of organisatie een extra verantwoordelijkheid hebben voor de preventie en vermindering van fysieke belasting. Deze medewerker ondersteunt en begeleidt collega’s en fungeert als aanspreekpunt, aanjager en motivator. Dit vraagt uiteraard om opleiding en organisatorische inbedding. Zorg bijvoorbeeld ook voor een goede samenwerking en afstemming tussen de preventiemedewerker en andere arboprofessionals met de ergocoaches.
  • Houd rekening met kwetsbare groepen, zoals zwangere en kolvende medewerksters, oudere medewerkers en jongeren onder de 18 jaar.
  • Ga na of een PAGO een waardevolle invulling kan zijn van het preventiebeleid.
  • Bevorder de vitaliteit van medewerkers, in samenhang met je beleid rond fysieke belasting of als afzonderlijk beleidsonderwerp.