Direct naar content

Handelen tijdens een incident

Soms bouwt een incident zich stapje voor stapje op, maar een dreigende situatie kan ook snel uit de hand lopen. Soms lukt het om te de-escaleren, maar soms is het nodig om alarm te slaan en hulp in te schakelen.

Een goede voorbereiding

Het is belangrijk dat medewerkers tijdens een incident alarm kunnen slaan en om hulp kunnen roepen. Dát kun je als organisatie goed voor ze op orde hebben.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Zorg ervoor dat medewerkers snel alarm kunnen slaan en daarmee snel ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld met een alarmsysteem en/of alarmprocedure.
  • Zorg ervoor dat de alarmprocedure bekend is bij medewerkers en dat deze functioneert zoals afgesproken.
  • Overweeg om in je organisatie een calamiteitenteam te formeren, dat in het geval van een dreigende of escalerende situatie opgeroepen kan worden.
  • Besteed in je alarmprocedure extra aandacht aan alleen werken. Hoe kan iemand die alleen op huisbezoek is alarm slaan? En wat is er geregeld voor andere situaties waar iemand alleen werkt?
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.