Direct naar content

Handelen na een incident

Het is belangrijk om na afloop van een incident te zorgen voor een goede opvang & nazorg van de betrokken medewerker(s), correct te handelen richting de veroorzaker en te leren van het incident voor de toekomst.

Het is belangrijk incidenten goed af te handelen

Een incident goed afhandelen is belangrijk voor de betrokken medewerker(s) en cliënt(en). Zo kunnen zij herstellen en de draad weer oppakken. Het is ook belangrijk voor de toekomst. Door meldingen serieus te nemen en op basis daarvan verbeteractiviteiten te ondernemen, kom je als organisatie met je medewerkers in een positieve spiraal van leren en verbeteren.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Maak in je agressiebeleid en -protocol afspraken over wat je meteen na afloop van een incident doet en wat in de fases daarna. Je kunt onderscheid maken in de fases herstellen, analyseren en verbeteren vanuit de handleiding ‘Analyseren van agressie-incidenten’ van ‘Veilige zorg, ieders zorg’. Je kunt er ook de kennis van Duidelijk over agressie rondom ‘Altijd melden, bespreken, handelen’ bij benutten.
  • Organiseer goede eerste opvang en professionele opvang en nazorg voor medewerkers die in de loop der tijd meer ondersteuning nodig hebben. Overweeg bijvoorbeeld om een Bedrijfsopvangteam (BOT) te formeren van deskundige medewerkers en organiseer een training voor hen, zodat ze medewerkers na een incident goed kunnen opvangen en begeleiden.
  • Formuleer een daderaanpak en leef die na. Leg vast welk gedrag onacceptabel is en welke sancties er zijn. Beschrijf ook hoe je eventuele schade zult verhalen, in welke gevallen je aangifte doet en hoe je medewerkers daarbij ondersteunt.
  • Analyseer incidenten en leer ervan. Ga na hoe incidenten zijn ontstaan en in hoeverre ze voorkomen hadden kunnen worden of hoe er beter mee omgegaan had kunnen worden. Neem zo mogelijk verbetermaatregelen voor de toekomst.
  • Benut de gegevens vanuit het meldingssysteem en koppel aan de individuele melders én aan teams terug wat je naar aanleiding van de meldingen hebt gedaan en geleerd.
  • Evalueer het agressiebeleid minstens jaarlijks. Betrek je incident-analyse in deze evaluatie. Ga ook na in hoeverre het beleid en maatregelen rondom agressie werkt zoals bedoeld. Betrek preventiemedewerkers, OR, leidinggevenden en medewerkers bij de evaluatie en het bedenken van verbetermaatregelen.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.