Direct naar content

Ongewenst gedrag aanpakken

Kom in actie bij ongewenst gedrag! Kom in actie als het je overkomt, als je het bij een ander ziet én als je erover hoort. Vang de betrokken medewerker goed op en onderneem acties richting de dader. Zorg ervoor dat het ongewenste gedrag stopt.

Zorg voor veiligheid

Ongewenst gedrag aanpakken gaat over rechtvaardigheid. Het goede – het rechtvaardige – doen, zodat de veiligheid voor de slachtoffers en andere betrokkenen weer hersteld wordt. Dat kost tijd. Dat brengt dilemma’s. En dat kun je samen op een goede wijze volbrengen.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Organiseer goede opvang en nazorg voor medewerkers. Stimuleer betrokken collega’s om elkaar collegiale ondersteuning te bieden. Geef leidinggevenden voorlichting over hoe ze medewerkers kunnen begeleiden en regel zo nodig professionele opvang. Je kunt hiervoor ook het organisatiebeleid rondom opvang en nazorg bij agressie benutten.
  • Handel streng en rechtvaardig richting de dader. Verwoord deze dader-aanpak in het beleid en vermeld hem ook in de gedragsregels. Neem zo nodig de aangekondigde sancties.
  • Stel een klachtenprocedure op. Informeer betrokkenen over het bestaan ervan en voer de procedure bij ongewenst gedrag uit.
  • Leer van het verleden. Analyseer de meldingen en casussen van ongewenst gedrag. Bedenk wat de organisatie had kunnen doen om het gedrag te voorkomen of er beter mee om te gaan na een melding. Pas zo mogelijk het beleid hierop aan.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van het beleid.