Direct naar content

Werkdruk aanpakken

Werkdruk kan allerlei oorzaken hebben. Van zorgzwaarte tot hoge administratieve druk, van een verstoorde werk-privé-balans tot reorganisaties. Zicht krijgen op de oorzaken is belangrijk om maatregelen te kunnen nemen die het gewenste effect hebben.

Maak bewuste keuzes

Oorzaken aanpakken begint met een goed beeld ervan. Soms is het bedenken van maatregelen logisch. Soms zijn voor de hand liggende oplossingen echter niet mogelijk of wenselijk. Daarmee is het op organisatieniveau belangrijk om bewuste keuzes te maken tussen een decentrale en centrale werkdrukaanpak en over inhoud en proces. Het kan cruciaal zijn dat medewerkers zelf bedenken welke maatregelen er rond werkdruk mogelijk zijn. Bovendien geeft een decentrale aanpak kans op maatwerk.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Besef dat er vanuit organisatieniveau veel invloed hebt op werkdruk en dus veel kansen om de werkdruk voor medewerkers te verlichten. Maatregelen die de werkdrukoorzaak aanpakken, dus maatregelen gericht op de bron, hebben meer effect dan maatregelen van individuele aard. Neem dus zo veel mogelijk werkdrukverlichtende maatregelen op organisatieniveau.
  • Maak bij het aanpakken van werkdruk bewuste keuzes ten aanzien van inhoud en proces. Zorg daarbij voor een goede balans tussen een decentrale en centrale aanpak.
  • Maak een bewuste keuze bij welke teams, afdelingen en/of functies met een verdiepend onderzoek een duidelijker beeld van de oorzaken wilt krijgen en op welke wijze dit verdiepende onderzoek het beste kunt uitvoeren.
  • Betrek de medewerkers bij het verdiepende onderzoek én bij het bedenken, kiezen, invoeren en evalueren van maatregelen.
  • Beleg maatregelen in de reguliere beleidscyclus, zodat het herkennen van werkdruk, in kaart brengen van oorzaken en invoeren en evalueren van maatregelen gestructureerd worden uitgevoerd.
  • Wees duidelijk naar medewerkers over wat en waarom iets niet mogelijk is en wat je op organisatieniveau wél kunt en gaat doen. Communiceer ook regelmatig over vorderingen bij het aanpakken van oorzaken op organisatieniveau.
  • Kijk ook als organisatie regelmatig in de spiegel. Vraag aan medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en zorg er ook als organisatie voor dat continu leert. Vraag je af of het reëel is wat je aan resultaten en taken van medewerkers vraagt en neem zo nodig een besluit om de taakeisen te verminderen.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.