Direct naar content

Bedrijfshulpverleners

Bedrijfshulpverleners zijn degenen die aangewezen zijn om handelend op te treden in noodsituaties. Zij zijn hier voor speciaal opgeleid of geïnstrueerd. Maar hoe zorg je er nu voor dat altijd de juiste hulp (snel) beschikbaar is?

Hoe zit dat met BHV’ers?

Bedrijfshulpverlening is hulp bieden in noodsituaties. De wet is vooral gericht op brandbestrijding, EHBO en ontruiming. Er zijn geen specifieke wettelijke eisen voor aantallen BHV’ers en ook niet voor de vereiste opleidingen. Dit is in de wet overgelaten aan de werkgever. Niet iedere BHV’er hoeft alle taken te kunnen uitvoeren, ook een deel van de BHV-taken is mogelijk, mits daarvoor passend opgeleid wordt. Niet iedereen hoeft allround opgeleid te zijn. In de ggz is zorg voor cliënten en andere bezoekers aan de orde. Bovendien is in veel settings sprake van 24-uurs zorg. Er is relatief veel mankracht nodig. Samenwerken met derden is een optie, vooral op kleine locaties.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Opleiden: Zorg voor maatwerk in opleidingen. Een gecertificeerde opleiding geeft extra zekerheid over actuele basiskennis, maar zorg dat het opleiden afgestemd blijft op jullie praktijk. Voor BHV’ers met deeltaken is de gecertificeerde allround opleiding bovendien een zwaar middel. Daar past een gerichte instructie of maatwerk in-company-opleiding vaak beter. Inmiddels zijn er ook diverse aanbiedingen voor e-learning. Leg in het BHV-plan vast welke opleidingen (en herhaling) vereist is voor de diverse rollen in noodsituaties.
  • Roosteren: Hou bij roostering rekening met beschikbaarheid van BHV’ers. Let daarbij ook op werk- en rusttijden van de BHV’er.
  • Afgestemd zijn: Elkaar kennen helpt om snel samen in actie te komen in noodsituaties. Dat geldt zeker als er teamoverstijgend BHV geleverd wordt of beroep gedaan wordt op externe hulpverleners. Om deze afstemming te bereiken is wenselijk dat partijen elkaar ontmoeten. Dat kan in teamoverleg of door een oefening.
  • Samenwerken met derden: Op kleine locaties is vaak niet de bezetting te regelen die voldoende BHV waarborgt. Bekijk dan op wie er in de directe omgeving een beroep gedaan kan worden. Regel dit voldoende formeel, zodat helder is waar je op kunt rekenen.
  • Wijs formeel de taken toe aan de medewerkers: Wijs BHV-taken ook formeel toe, dus leg die vast in het personeelsdossier. Hiermee wordt ook geregeld dat de aansprakelijkheid voor de BHV’er bij de werkgever ligt (tenzij grove nalatigheid).