Direct naar content

Voorkomen

Cliënten, hun familie en bezoekers kunnen zich agressief gedragen. Of het agressieve gedrag nou uit frustratie voorkomt, of dat het bij het ziektebeeld past; het kan altijd heel nare gevolgen hebben. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid bent en dat je goed handelt als je met agressief gedrag te maken krijgt.

Beleid

In de GGZ kun je op je werk te maken krijgen met agressief gedrag van derden, zoals cliënten, bezoekers en familie. Agressief gedrag gaat over incidenten waarbij je psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen. Dit agressieve gedrag is niet altijd te voorkomen. Maar soms wel. En het is heel belangrijk om die mogelijkheden te ontdekken en te benutten.

Wie met een cliënt alleen werkt, zonder de nabijheid van collega’s of andere mogelijke hulp, kan extra risico lopen. Zeker als het gaat om agressief gedrag. Besteed aan deze situaties dus extra aandacht en laat je niet verrassen.

Soms zijn er triggers voor agressief gedrag van cliënten, bezoekers en anderen. Regels, verschillende verwachtingen of angst over medicatie bijvoorbeeld. Het wegnemen van triggers kan agressief gedrag voorkomen. Het is ook mogelijk om agressief gedrag te voorkomen door gewenst gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld door het gedrag van de medewerkers of dankzij bouwkundige en technische oplossingen. Op organisatieniveau is er dus vanalles mogelijk om agressief gedrag te voorkomen.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Stimuleer gewenst gedrag. Ga na hoe de dienstverlening zo goed als mogelijk kan worden uitgevoerd, zodat er zo min mogelijk triggers zijn voor cliënten en bezoekers en gewenst gedrag wordt bevorderd. Ga na welke personele, organisatorische, bouwkundige en technische maatregelen er mogelijk zijn om agressief gedrag te voorkomen.
  • Geef agressief gedrag een prominente plaats in je arbobeleidscyclus. Voer regelmatig een RI&E (risico-inventarisatie & -evaluatie) inclusief een module voor agressief gedrag uit en betrek hier ook de gegevens vanuit de incidentenregistratie bij. Neem maatregelen op in je Plan van Aanpak en implementeer en evalueer deze. Scherp je beleid waar mogelijk aan en herhaal de cyclus.
  • Gebruik de arbeidshygiënische strategie bij het bedenken van je maatregelen. Bedenk zo mogelijk maatregelen die de bron aanpakken. Als dat onvoldoende bescherming biedt, neem dan achtereenvolgens collectieve maatregelen, teammaatregelen, persoonlijke maatregelen en persoonlijke beschermingsmiddelen.
  • Formuleer duidelijk beleid rond agressief gedrag. Beschrijf wat je doet om op agressief gedrag voorbereid te zijn, om tijdens een incident zo goed mogelijk te handelen en om een incident na afloop zo goed mogelijk af te ronden. Formuleer specifiek beleid voor situaties waarin medewerkers alleen werken.
  • Stel voor cliënten en derden gedragsregels, huisregels en/of leveringsvoorwaarden op. Hierin benoem je de spelregels bij de dienstverlening en consequenties als iemand zich daar niet aan houdt. Wees duidelijk over deze grenzen en consequenties naar betrokkenen. Soms kan dit duidelijkheid geven en agressief gedrag voorkomen. Vaak is het belangrijk om er bij het afhandelen van incidenten naar te verwijzen.
  • Analyseer en leer. Leer van incidenten uit het verleden om ze in de toekomst te kunnen voorkomen. Ga bijvoorbeeld eens bij andere organisaties op bezoek om na te gaan hoe zij agressief gedrag voorkomen of lees over verhalen van de best practices in de ggz.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.

Het is belangrijk alleen werken veilig te organiseren

Een agressie-incident kan enorm uit te hand lopen als iemand alleen werkt en geen hulp kan inroepen. Het is dus heel belangrijk om een bewuste afweging te maken of alleen werken noodzakelijk is en zo ja, hoe je het dan voldoende veilig kunt organiseren.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Besteed in je veiligheidsbeleid, agressieprotocol en alarmprocedure specifieke aandacht aan alleen werken. Welke maatregelen zijn nodig om voldoende veilig alleen te kunnen werken? Hoe en wanneer is een situatie onvoldoende veilig om alleen te werken? Kies bij twijfel voor veiligheid.
  • Check specifiek voor alleen werken hoe je agressief gedrag kunt voorkomen, je erop kunt voorbereiden en wat je tijdens en na agressief gedrag kunt doen. Ga na welke organisatorische, personele, technische/bouwkundige en cliëntgerichte maatregelen hierbij kunnen ondersteunen. Check regelmatig of je maatregelen afdoende zijn en neem zo nodig extra maatregelen.
  • Zorg voor voldoende communicatieve en technische maatregelen zodat je weet welke medewerker wanneer waar is en deze medewerker zo nodig alarm kan slaan. Maak afspraken over het melden van aan- en afwezigheid en organiseer zo nodig een achterwacht bij alleen werken.
  • Benut de downloads bij de uitwerking van je beleid.